Mina ostfrallor!

Detta behöver du;

50g smält smör
5dl vatten
50g jäst
1tsk salt
2msk socker
ca. 1.3 liter mjöl


Gör så här;

1 smula jästen i bunke, smält smöret och tillsätt vattnet och värm det fingervarmt.

2 Rör ut jästen med lite av den fingervarma vätskan, tillsätt sedan resten av vätskan samt salt och socker.

3 tillsätt ca 1 liter mjöl och spara resten till utbakningen.

(Låt jäsa under bakduk 30 min)

stjälp sedan upp degen och forma till små bullar, låt jäsa 20-30 min under bakduk på plåten.
Pensla med vatten eller ägg och riv ost över bullarna, grädda sedan på 250 grader i 8-10 minuter.
Låt bröden eftergräddas under bakduk i 2-3 minuter.

Mina blev dubbelt så stora som tänkt, här är första omgången :) Observera att kortet är åt fel håll och att frallorna ser rätt bleka ut vilket de inte är in real.



Jag har aldrig någonsin fått så mycket beröm av min man någonsin som jag fick idag efter hans smörgåsfika :D

 




Kommentarer
Ann-Christine Forsberg

Tror ja ska testa göra dom idag =) har en jäst som måste göras upp..tack för receptet ;)

2012-01-10 @ 08:14:25
URL: http://mammaanki.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0