Lagomt är Bäst!

Jag har en bekant som blivit ifrågasatt angående hur mycket socker hon stoppar i sitt barn, vad hon stoppar i sitt barn osv.
Eftersom att vi idag lever i ett sverige som engagerar sig mer i kost och hälsa än någonsin så är socker ett ganska hett ämne helst småbarnsföräldrar emellan och kan (enligt mig) bli något till en "överdrift". I min ärlighet börjar jag vara något sånär spyless debatterna kring detta ämne som man läser och hör. Det är visserligen bra med dessa eftersom att de skapar en större medvetenhet och kan på så sätt genom intresse utvecklas till ett hälsosammare sverige, som börjar redan i grunden av livet dvs i barndomsåren.

Vad jag ofta, då jag känner mig sådär spyless och nästintill förbannad. Det är då jag läser eller hör mammor/pappor som Strikt förbjuder sina barn socker i alla de olika former. Varför tänker ni då, sockret är som alla vet väldigt onyttigt. Jag vet också att det inte är nyttigt men det finns en dold dubbelmoral bland våra hälsosamma småbarnsföräldrar som JAG inte blir klok på.

Det finns föräldrar som går på de flesta olika dieter för att minska i vikt eller börja må bättre. Dieterna ser olika ut och skiljer sig rejält ifrån varann, det vet vi också om efter ett flertal debatter om kost och just olika former av diet.
Ta som exempel "lchf" (om det var så det hette) då du ska vräka i dig fett. Hur hälsosamt är det med fett i förstora mängder? Man kan inte visa sitt barn att man äter socker, men kan vid middagarna avvika till en mycket förvrängd kostbild. Det tycker inte jag är något jag vill föra över till mina barn om jag vill att de ska ha en sund relation till kropp och hälsa.


Då kan vi ta detta med fettet som vissa föräldrar vägrar ge sina barn, detta blir kort eftersom att det är så jäkla korkat. Barn behöver fett för att växa och utvecklas. Samma här, lagomt är bäst!
Detta skriver jag eftersom att jag vid flertal olika tillfällen uppmärksammat barn som gått på samma fettsnåla kost som sin förälder. Där föräldern överfört dåliga matvanor eller ett osunt matbeteénde till sitt barn.


Detta är ett inlägg som säkert kan vridas och vändas på lite hur man vill, säkert kan jag missförstås och vill därmed understryka att vi varken har socker eller fettfrossor här hemma sju dagar i veckan.
Men vi har heller ingen nolltolerans kring detta, vi lever mer efter en regel som heter "lagomt är bäst" som vi som föräldrar visar våra barn, en regel som vi kontrollerar.
På så sätt hoppas jag lära mina barn ett sunt sätt till kost och hälsa, och vi kan fortsätta vara avslappnade föräldrar som hinner vara bra föräldrar och som inte sitter med näsan i alla nya rön för att utåt sett vara en "perfekt" förälder eller tro oss vara det.
Jag vill vara en perfekt förälder och det tror jag att jag kan vara med ett sunt förnuft.









Kommentarer
Anna

Åh vad du har rätt i det där! Fy tusan vad det ska diskuteras, överdrivas och sättas antingen som vitt eller svart då det gäller kost och hälsa.

Lagom är verkligen bäst. Jag tänker lite på tallriksmodellen, du vet, en tredjedel av allt. Eller försöker iaf. Går inte alltid så bra då barnen inte äter så mkt grönsaker. Men det går att kompensera med frukt om inte annat :-)

Godis på helgen. Frukt varje dag. Bra bassortiment och inga sockerfria eller "diet"produkter, utan vanlig mat. Det är det bästa tycker jag.



Nä. Kanske är det bra med diskussioner, men då bör man lyfta hur viktigt det är med allsidig kost istället.



Ha en bra dag!

2012-02-13 @ 11:59:53
URL: http://annawesterlund.blogspot.com
Carola L

Att plocka bort socker ur kosten är väl egentligen ganska sunt :-), vi har inte tillåtit äldsta att äta godis under veckor eller på kvällarna eftersom hon mått dåligt av sockret, det har vi fått mycket skit för - jag tycker inte att godis och fika hör hemma på förskolor och skolor heller. Om mina barn skulle ha viktproblem skulle vi äta lite annorlunda här hemma dock även om vi äter ganska okej mat, vi äter inga lightprodukter eller saker med sötningsmedel eftersom det inte är nyttigt ;-) Vi fettspäckar maten till ett barn och äter normalkost vi andra.

2012-02-13 @ 13:27:56
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Emmeli

Jag håller med dig till en viss grad.:)



Därimot detta med LCHF håller jag inte riktigt med dig om.

Det är egentligen ingen diet utan en livstil.



Här hemma kör vi LCHF och det bästa med det är ju att barnen faktiskt får i sig riktig mat.

Det är äkta vispgrädde,svensk smör som inte är omgjorda för att få mindre fetthalt och en massa onödiga E-medel.

Vi kör inga nyckelhåls-märkta varor eftersom i grund och botten så är dom ju egentligen inte nyckelhålsmärkta,det är ju något vi tar fram på konstgjort väg.



Såklart får våra barn äta ris,potatis eller pasta till maten och lite grönsaker från oss.

Så egentligen blir det ju tallriksmodellen.:)

Lucas har aldrig ätit så mycket som han gör nu när vi gör lchf-kost.

Och jag tror inte fettet är det vi ska vara rädda över.:)



Vi har lördags godis här hemma.

Men ibland blir det både fredag och lördag och ibland äter dom en bulle eller en glass på veckorna om vi är hos någon som bjuder.

Jag håller det inte alls farligt om pojkarna äter en glass hos mormor en onsdag eller en bulle hos farfar en torsdag.:)



Därimot någonting som vi inte dricker är dricka.Men det är bara för att varken jag eller Tony dricker dricka.

Väldigt sällan att vi har dricka hemma.:)



Men som du säger,allt ska bli så himla extremt och ska disskuteras överallt!



Vi gör som vi gör och andra gör som dom gör.

Det finns ju inget som är rätt eller fel.:)



Kram!

2012-02-13 @ 18:29:23
URL: http://emmelilundberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0