Att vara eller Inte vara!

Jag, som ni märkt har inte speciellt svårt att uttrycka hur jag känner i vissa situationer, hur jag är eller vad jag tycker. Jag förväntar mig detsamma av de som finns i min närhet, släkt, vänner och bekanta! Jag älskar människor som direkt kan säga si eller så, bu eller bä och nu vet jag varför, jag behöver aldrig någonsin grunna vart de står eller vad de tycker.
Jag tycker själv att jag är ärlig och rätt trevlig även då mina åsikter går emot någonannans, eller någonannans emot mina. Det är inget problem för oss vuxna människor liksom, vuxna bör kunna ta en annan människas åsikt. Vad är jag annars för förebild till mina barn? Tanken på barn som inte lär sig att alla har rätt till ett eget tycke eller tankesätt lär sig heller aldrig att kompromissa för att inte tala om medkänsla.

Men allt har två sidor, såklart!
Antingen gör man som jag gjorde förr då jag var yngre och mycket osäker på mig själv, håll med alla andra så slipper du konsekvenser......
I dag känner jag mig betydligt säkrare på mig själv och skulle aldrig ta skit för något jag tycker, aldrig heller någonsin framföra min åsikt med "jag skiter i vad du tycker" attityd för det vore att blunda för allt jag lärt mig och för allt jag inte är.

Jag skulle aldrig säga något bakom ens rygg som inte vore sant eller befogat, med befogat menar jag mina egna ord som beskriver en viss händelse även från min synvinkel....för och till någon som inte lyssnat på hela historien. Med sant menar jag att jag aldrig någonsin skulle vilja eller våga avvika från den, sanningen eller det sanna är mitt ledord och kommer så förbli.

För mig har dock sanningen två ansikten, i bland biter den dig i arslet, eller så blir den en del av dig!
Men oavsett vilket, så länge man håller sig till sanningen trivs man nog bäst med sig själv ;)

Jag har svängt in på en väg, en jäkla motorväg som leder rätt fram! Jag mår bra och vet vad jag vill, jag har lärt mig att med tålamod möta livet, ihärdigt "arbete" ger utdelning och jag måste säga eller ge er alla ett gott råd, självkännedom är din biljett in till livet, lycka, välbefinnande och slutligen framgång! Allt händer inte direkt, liksom ett frö ska det gro och sedan vattnas och gödslas med det du mår bra av.

Biljetten kommer inte gratis, går heller inte att köpa eller ta på faktura....den kommer när du förstår den!









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0