En tanke som slog mig...........




Om man hade oändligt med pengar skulle man då överösa sina barn med oändligt av saker? Många har just i denna fråga åsikter som går isär och jag själv kan känna att mina delar sig lite.

Jag tycker man ska unna barnen det bästa, jag vill att mina barn ska vara glada, det finns massor jag skulle vilja ge mina barn om möjligheten fanns för visst vill man göra sitt barn glad.
Samtidigt känner jag, ger man sitt barn "bara" glädje för stunden? Vad lär sig mina barn om de får allt de vill ha? Den viktigaste frågan, får de ett lyckligare framtida liv om deras barndom präglats av nya fina saker?

Hade jag haft oändligt med pengar så hade mina barns leksaksutrustning sett annorlunda ut än vad den gör idag, det är jag säker på...men frågan är hur mkt?

Jag vill lära mina barn att pengar har ett värde, och framförallt känslan som ges efter en tids sparande att få köpa den sak man suktat länge efter.

Jag skulle satsta på att lära mina barn att spara till dyrare saker, så att det kan öka deras självkänsla och medvetenhet kring pengar.
Jag skulle däremot "skämma bort" dem med upplevelser så som resor, kanske en stuga eller en fin husvagn så man kan hitta på och göra saker och uppleva saker ihop. En stor pool som gynnar oss alla och jag kanske skulle köpa en lägenhet utomlands.
Att uppleva och resa, se saker är att lära sig en massa och samtidigt behålla det för resten av livet.

Hur ser ni på saken? Ska man köpa allt till sina barn om man har råd, eller delar ni tankar med mig ang, ett längre tänkande än just för stunden? Att grundstenarna ska läggas rätt från början liksom?
Detta är egentligen en ganska intressant fråga, hoppas att ni vill vara med och tycka till=)


 



Kommentarer
Anki

oj såg ja missat en komentar av dig....jo jag brukar använda taco chips som ja gör i mindre bitar då ja gör taco gratäng :P men tårta har ja aldrig testat men nu har ja en i ugnen :P så vi får ju se..

2011-03-14 @ 15:55:55
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Anki

jo ja vet ju de...han är riktigt dålig..har knappt ätit idag, nu ikväll spydde han och han har ont i halsen samt feber...jobbigt o se dom så dåliga...

2011-03-14 @ 19:50:54
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Emmeli

Svår fråga det där..

Men jag tycker att det är upp till var och en.



Alltså..Jag menar att vi har tex redan köpt en 4-hjuling till Lucas som han får köra med på stugan.Och nästa år så hade vi väl tänkt köpa en mini skoter.

Men det är ju liksom det vi tycker är jätteroligt.Vi älskar att vara ute med Lucas så att han får köra sin 4-hjuling.

Men då vill vi tex inte fara utomlands eller ha en pool.

Så det är ju så himla olika från familj till familj.

Och jag har lite den filosofin att anledningen till varför vi jobbar är ju för att ha råd att göra och köpa roliga saker.



Men inte får Lucas eller Liam allt dom pekar på.



Men som sagt,svår fråga.

2011-03-14 @ 20:15:52
URL: http://emmelilundberg.blogg.se/
Linnea

När Kevin fyllde fyra ficka han ssin första fyrhjuling, när han fyllde sju köpte han sin första cross.Crossen fick han dock köpa för sina presentpengar. Inget utav dessa saker var av intresse så de såldes och han köpte sig andra saker.

Att ni som verkar vara skoterfolk;) köper en skoter till er/era killar är väl helt naturligt, det är heller inte fel att köpa dem en fyrhjuling. Jag tycker att dessa saker hör till fritidsintressen/upplevelser (som man inte kan skämma bort ett barn nog med)



2011-03-14 @ 22:15:57
URL: http://nennan.blogg.se/
jennie

Jag håller med dig!Allt dyrt Norah äger (såsom spark,gunga,större leksaker osv)är presenter eller julklappar som vi önskat oss åt henne och som hon har velat ha.På så sätt får hon mindre av sådana leksaker som bara ger glädje för stunden.Jag skulle aldrig få för mig att köpa något megadyrt åt henne,utan ser hellre att hon köper sånt för Sina sparpengar när hon blir äldre och på så sätt få koll på pengarnas värde :) kram!

2011-03-14 @ 22:41:06
URL: http://jennieohlund.blogg.se/
Erika

Håller oxå med.Självklart skulle man handla mer om man hade pengar både till sig själv och barnen, men inom rimliga gränser..mer upplevelser och saker till familjen.Tycker barnen har det rätt så bra med grejjer som det är. Emilia har just fått sin första mobil,typ den billigaste på marknaden,utan finesser..:P redan nu ser hon alla med touch mobiler och önskar sig säkert en bättre än den hon har..men hon är ändå nöjd över att hon överhuvudtaget fick en,,jag har varit lite kluven till mobil..men faktiskt ganska praktiskt kan jag tycka nu i efterhand.Barnen brukar få pengar då dom fyller år och då får dom köpa sig de dom vill för dem, ganska bra tycker jag. Ha en bra dag! Kram

2011-03-15 @ 08:32:44
Linnea

Kevin och Milla har varsin mobil, beggade och inget märkvärdigt alls. Vi tycker att det är bar att Kevin har en då han är på valls och ska ringa efter skjuts osv. Milla fick en då hon fyllde år, perfekt då hon är borta att kunna ringa hem henne till middag osv. Telefonerna är i de värde att tappar de dem är det ingen större förlust och telefonernas syfte riktarsig mer till oss än barnen;)

2011-03-15 @ 08:54:30
URL: http://nennan.blogg.se/
Anna

Jag tycker också det där är en rätt svår fråga... Visst skulle jag köpa saker, kanske inte mer, men annorlunda saker. Och kanske hade man inte behövt tänka på att spara till dem, som man gör i dagens läge.

Skulle jag ha mera pengar (ganska mycket så mer än idag)så tror jag att dessa skulle användas till resor, upplevelser och annat sådant skoj. Istället för saker.

Samtidigt som det givetvis är av stor vikt att lära barnen värdet. Inte bara av saker, utan även av upplevelser och möjligheten att kunna resa och göra allt detta roliga.



Ha en bra dag! Eller, nu är det ju kväll :-D



Kram fr Anna

2011-03-15 @ 18:13:11
URL: http://meandmy.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0