Personligt eller ej?

En fråga dök upp på facebook som löd "tar ni det personligt om någon tar bort er som vän?"
Min första tanke är såklart nej! Jag vill inte ha "vänner" som inte vill ha mig som "vän"
Alla vet ju redan att man har så pass många "vänner" på facebook ändå, man märker ju knappast att någon ryker då och då ;)
Märker man det har det säkert sina skäl.
Så nej, jag tar inte illa vid mig fastän jag tycker att det i högsta sak är personligt!!!

Sedan bombarderas uppdateringen av en massa kommentarer och utvecklingen av dessa leder in på en annan fråga, detta med sekretessinställningarna (då man väljer vem som ska få se vad man skriver.
Min tanke kring dessa är att måste man dölja det man skriver för någon så kan man ta bort dem direkt!
Samtidigt så kanske man döljer vissa saker från andra pga andra. Jag vet med mig att bortagna "vänner" fortfarande vet vad jag skriver. Eftersom att jag vet det och inte vill det tar jag det säkra före det osäkra och filtrerar sådana människor som jag inte ens vill filtrera...för att undvika ännu fler konflikter. Undermeningar kan man hitta i allt och är man inte omtyckt av ett par människor kan detta vändas till en mkt otrevligt situation! Fråga mig.

Snart hamnar vi på ämnet som handlar om hur man använder bloggar, facebook och andra offentliga medel som ventiler för sitt avreagerande.

Ett av synsätten kan vara pga feghet, man stoppar huvudet i sanden och tar den lätta vägen ur en konfrontation.
Det är lätt att tycka och tänka bakom skärmen och man kan formulera det till sin fördel. Man slipper andras mothugg/åsikter och kan i värsta fall få en kommentar på bloggen/facebook!

Jag tror att man i första hand tänker så då man ser någon "avreagera" sig offentligt.

Ett annat sätt att se på saken är att den som förmedlar dessa känslor offentligt kanske har ett behov av att få sitt sagt. Det kanske finns människor därute som bara kastar och kastar på andra, men vägrar att förklara sig.
De som sprider och sprider lögner (kom i håg att talade ord kan även vändas till sin fördel) utan att våga möta, tala eller skriva med den de utsätter för detta.
Att bli anklagad och pissad på utan att få komma till tals är inte lätt för någon.

Att få stå till svars eller att få bli hörd, det är en mänsklig rättighet! Att nu privatpersoner kan göra det offentligt till större målgrupp är nog bara ett steg i rätt riktning mot hela jävla mänsklighetens yttrandefrihet. Eller vad tycker ni?

Slutsatsen!

Nej jag tar inte illa upp om någon tar bort mig från fejjan men jag tar det personligt!

Ja, jag använder filter men jag har mina skäl.

Jag tycker definitivt att man kan spegla känslor och tankar via offentliga medel, om det är enda sättet att "förmedla" sig på.
Personligen slutar jag läsa sådana inlägg/uppdateringar då jag ledsnar på dem.

Såja, då fick jag det sagt! Tack Johanna att du återskapade min skrivlust som varit som bortblåst en längre tid ;)

Sen vill jag avsluta med att be er människor som bara lyssnar på en sida, även fråga den andra.

Allt för mig!!



Kommentarer
Ann-Christine Forsberg

ja det där skrev du bra och sant var det sagt...=) Och HURRA FÖR UPPDATERD BLOGG...he var fan på tiden ;)

2011-12-15 @ 23:08:29
URL: http://mammaanki.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0