Söndag

Godmorgon alla härliga!
I dag ska vi fortsätta med tv rummet samt åka o hälsa på några vänner i öjebyn.
Natten har varit konstig, jag vaknade att jag låg på mage och hade super ont just pga jag låg på magen, hur i all världens jag har lyckats lägga mig så och hur länge jag har legat  så har jag ingen aning om, jag vet bara att det var VÄLDIGT jobbigt att ändra läge efter detta. Stackars lilla bebben därinne som måste ha blivit platt som en pannkaka, han rörs då nu på morgonen som vanligt så han är då ok. Jag har drömt mysko drömmar igen och varit uppe och vankat fram och tillbaka pga smärtan.
Vaknade nu halv åtta och snörde i gång kaffet, jag är vaken själv de andra sover skönt.

Eftersom att jag gicck in i vecka 36 i går så kommer här lite info....

Barnet

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Vikt 2 800 gram.

Mamma

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen.


Har fortfarande bara en viktökning på 11kg, känns skönt och hoppas att det inte behöver bli så mkt mer =)
Nu längtar vi så mkt efter vårt lilla tillskott, och visst är det fantastiskt att bara efter två dygn med bebben vill man stoppa tillbaka den igen hehe.
Efter ett samtal med min läkare fick jag utskrivet en starkare värktablett, har inte haft någon alls tidigare och det eftersom att det känns fel att trycka i sig sånna med en bebbe i magen då man inte vet om den tar skada eller inte. Jag har också oroat mig att tar jag denna medicin och den skulle hjälpa så vet jag att jag skulle ta ut mig så att fogarna slits ut ännu mer, det kan vara bra att de på ett naturligt sätt får säga till då man ska ta det lugnt. Men nu överväger jag att börja ta dem på kvällen så att jag får sova hela nätter, jag tänker att det vore ett bra sätt att hämta lite styrka inför förlossningen men samtidigt känner jag att har jag klarat mig så länge utan känns det dumt att börja nu. Jag är så osäker, men det lutar mot att jag hämtar ut dem och tar de någon natt före jag ska föda.

Nu ska jag fortsätta med mitt denna sköna söndagsmorgon.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0