God morgon

I dag pirrar det på rätt bra i magen, kanske kanske de sätter i gång mig i morgon. Nu är det många tankar och funderingar.
Först barnen, jag tror att jag ska ta ledigt åt dem från skolan eftersom att de inte heller riktigt vet hur det ska bli och det kanske är jobbigt att gå runt på skolan då de egentligen har en massa frågor osv. Med tanke på hur Filippa vart den senaste tiden så är det nog det bästa.
det största orosmomentet är nu, tänk om de INTE sätter igång mig, hur besviken blir man inte då?
Har jag allt i väskan, vad behöver jag mer?? Många frågor kring hur de går till och hur snabbt de kan sätta igång mig från att beslutet är taget? Det är så många frågor och mitt i allt detta så kommer jag på mig då och då att i morgon kanske jag ska föda barn.
Jag blir smått irriterad eftersom jag hade velat veta så jag kan göra allt för att förbereda mig, det känns så fel att inte veta säkert. Men det vet man heller aldrig då de ska sättas igång naturligt, och undermedvetet är jag inställd på att föda i morgon ändå.
Fler funderingar rör sjukhusvistelsen, tänk om man måste stanna längre på sjukhuset då man blivit igångsatt, hjälp  det vill jag inte, helst packar jag och åker då moderkakan ploppar. Hatar att ligga på sjukhus, detta sen jag opererade cystan.
Jag vill hem direkt och jag vet att längtan efter mina större barn kommer att vara enorm, vet det av erfarenhet.
Så det finns många tankar som cirkulerar i huvudet just nu, men som sagt är jag mest orolig att de inte sätter i gång mig. Men då tar jag mina väskor och sätter mig utanför förlossningen och väntar där till någon barmhärtig kommer och tar hand om mig =)
I dag har jag gått gravid 37 fulla veckor och går in i vecka 38 (det var nog i går) och kommer förhoppningsvis nu att lägga in den sista faktatexten.
Varsågod!

Vecka 38

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

 

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 – 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.




Ja som ni ser börjar det vara en stor bebis därinne, helt färdigbakad.
Nu i dag ska jag förbereda de sista sakerna som att lägga kameran på laddning, packa ned tandborstar,rena underkläder osv Måste köta ned energidryck i väskan till jens och små loka till mig, kanske något att stoppa i munnen också, kexchoklad eller sport lunch, kan vara gott att det finns nått iaf till Jens.
På tal om Jens så börjar han vara nervös nu, hahaha! Han börjar först nu fatta att det kommer en bebis! Sen kan jag inte klandra honom att vara nervös, han vet hur jag blir under förlossningen, väldigt oberäknelig =) jag är aldrig otrevlig mot honom men kan vara det mot de andra. Kan gråta och ta farväl av Jens medan jag skriker att barnmorskan inte fattar ett skit och inte borde vara där överhuvudtaget. I min värld här och nu så skulle jaag aldrig kunna göra så, men då man tappar kontrollen under förlossningen är det fullt möjligt har jag fått erfara. Men jag är otroligt duktig på att be om ursäkt när bebben är ute och allt är över =)
Vad mer behövs göras i dag, tvätta såklart!
Mest av allt ska jag nog bara förbereda mig på¨alla plan och gosa med mina barn och försöka förklara för dem för att minska deras funderingar kring allt.
Nu ska jag dricka mitt kaffe och fortsätta söndagsmorgonen med att glutta runt lite på nätet.
Ha en toppenbra dag alla!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0