God lördagsmorgon.

Bebisbloggen.Som ni märker har jag inte uppdaterat bebisbloggen på länge jag kommer inte att göra det mer heller utan allt av min resterande graviditet kommer att hamna här, tycker att det känns stressigt med två bloggar. Bebisbloggen kommer att få ligga kvar för er som vill läsa om min tidigare del av graviditeten.
Nu närmar sig allt med stormsteg och jag börjar känna en inre stress och lite oro över hur allt ska gå, tänk om bebis har kolik i åtta månader som våran kära Kevin (bevare oss väl) nu har tjejerna varit exemplariska bebisar och man minns inte hur det var att vanka av och an rum för rum dag som natt. Det är verkligen nu vi behöver få en bebis med snäll mage!

Jag nämde i går att jag tror att bebis fixerat sig och i dag är jag mer säker på min sak, det är svårt att förklara hur det känns, det bara känns helt enkelt.
Det läcker råmjölk ur brösten och jag har börjat känna av hur livmodern tränar inför kommande förlossning, det är ordentliga samandragningar/förvärkar varav vissa känns litegrann men bara på ett positivt sätt. Nu längtar man till de första riktiga värkarna.

Vätska. Nu märker jag att jag behöver dricka mer än någonsin för att inte svälla så mkt och för att släcka den enorma törst jag har, tacka vet jag soda streamern som välviligt bjussar på kallt och bubbligt vatten, hatar vanligt vatten det måste vara kolsyrat. Jag sover med högläge under benen i den mån det går för att inte påfresta beckenet så mkt. Det är häftigt då man har kvar randen från sockarna runt vristen dagen efter att man tagit av sig dem. Vigselringarna kan jag fortfarande ha på mig men var i går kväll tvungen att ta av mig dem en stund pga klåda över fingrarna, tydligt vanligt att man kan få det har jag läst, får man däremot en envis klåda över hela kroppen ska man kolla upp detta eftersom det också kan bero på försämrade levervärden och vara farligt för dig och din bebis.

Nästäppa, jag snarkar massor och detta tror jag beror på svullna slemhinnor i näsan, jag använder mig av renässans som är ett bra nässpray som inte retar för mkt och inte är skadligt alls, tycker att det fungerar bra vid gravidnästäppa, mindre bra vid en envis förkylning.

Fogarna, att fogarna håller i hop överhuvudtaget är för mig ett under, nu är problemen med dessa riktigt stora och kryckorna har börjat användas mer flitigt, det låser sig och benen viker sig under mig då jag går, det är inte kul. Det finns så mkt att klaga över när det gäller min foglossning så jag ska inte ens försöka dra upp allt här.

Mina tankar just nu cirkulerar mycket kring förlossningen och våran minsting Filippa. Hur blir det med förlossningen, kommer det att bli snitt, igångsättning eller en väntan på naturens gång, hur ska jag kunna förbereda mig psykiskt då jag fortfarande inte har ett besked. Filippa som är van att vara minst i familjen, hur kommer det att gå för henne att bli storasyster och inte längre vara den som är minst? En omställning kommer det självklart att bli men hur kommer hon att ta den. Kevin och Milla var så små när de blev syskon och jag vet inte om det är på gott eller ont men jag tycker att det gick fint fint för dem iaf. Hoppas på samma nu!

Magen har sjunkt några fina snäpp, jag kan andas och känner mig lite friare, tycker att jag denna gång burit magen långt ned ända från början, men det kanske beror på slapp muskulatur hehe.

I dag går jag in i vecka 34 så här bjuder jag på lite fakta för den veckan.

Bebisen

Din bebis längd är denna veckan ungefär 32 cm från huvud till stjärt och 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 kg. Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.

 

Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern. Naglarna har nu vuxit över kanten på fingrarna och bebisen kan riva sig på dem.

Du

Från naveln är det c:a 14 cm till den övre delen av din livmoder, men tänk på att detta mått kan variera från individ till individ. Du ska inte oroa dig om du inte har exakt samma mått som dina gravida vänner så länge som du växer som du skall. En växande livmoder är ett tecken på att bebisen där inne växer bra.

Dina Braxton-Hickssammandragningar tilltar i styrka och frekvens allteftersom din kropp förbereder sig för förlossningen. Sammandragningarna börjar i övre delen av livmodern som blir spänd och hård för att sedan sprida sig nedåt och slappna av. Många misstar de här “övningssammandragningarna” för verklilga förlossningsvärkar, men det är oftast falskt alarm. Ett sätt att avgöra om det är Braxton-Hicks eller “verkliga” sammandragningar kan vara att gå omkring en stund. Om spänningen då släpper, och om det inte gör ont så är det nästan säkert Braxton-Hicks du upplever.


lungor

Ni ser! Det börjar vara en stor bebis därinne, fortfarande har jag svårt att förstå att det faktiskt ligger en utvecklad liten bejs och bökar sött i magen. jag tror man fattar det riktigt först efter förlossningen.

Det här var allt jag hade för denna gång, ska verkligen försöka bjussa på lite riktiga magbilder, så fort tiden och orken finns för att prioritera det!
Ha en underbar dag!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0