Födelsedag

Hon är bara för söt min lilla tjej som snart ska bli 6år, jag frågade henne i morse vad hon önskade för presenter då hon fyller år. Hon svarar utan att fundera, en fyrhjuling, egen dator, mobiltelefon och eget smink samtidigt som hon vickar på sin första nyfunna lösa tand.
Ja vad ska man säga, var det 6år hon skulle bli? Hihihi!
Detta är naturligtvis inte vad som kommer att finnas i hennes paket, nej nej!
Milla förstår nog själv att det är saker hon inte kommer att få, och blir nog nöjd över det hon får.
Nu längtar Milla mest till den dagen hon och farmor ska på stan och handla kläder för finns det något Milla älskar så är det just kläder. På lördag ska de dit och Milla är förväntansfull och har redan klart för sig vad hon vill ha.

När det kommer till det här med presenter och julklappar har jag och Jens fått tänka om, förr då Kevin bara fanns fick han mkt och dyra saker vid jul el födelsedagar bla en fyrhjuling. Men sen då systrarna kom blev det självklart billigare paket och presenter. Det var tur att han var så pass liten att han inte minns detta själv för tänk om han gjorde det, vilka krav skulle då han ha på sina paket och presenter.
Skulle vi köpa en fyrhjuling nu så skulle det självklart bli till alla tre, om ni förstår hur jag menar.
Skulle vi köpa en dator till barnen skulle det oxå bli till alla tre, det blir annars då de blir äldre och förstår värdet i saker och kan nöja sig med EN födelsedags present om det är en dyr sak, men barn i den här åldern gör inte det utan skulle direkt bli ledsna över att inte få fler pkt.

Nej, jag tycker att det är viktigt att man lär barnen att värdet inte sitter i saker utan i tanken. Det var en som sa till mig en gång då jag ojade mig inför kostnaderna för alla dessa födelsedagar och presenter, far ut och gör ngt kul, fiska, grilla korv, bio, äventyrsbadet mm gör ngt tillsammans för det barn som fyller år, så kommer barnet att uppskatta det och känna sig speciell. Om än jag är av det slaget att jag vill fira mitt barn med kalas och presenter så är tanken i detta tydlig och inte alls dum, kanske skulle man kunna kombinera detta!

Meningen i denna tanke kan återspeglas i vad barnen tycker är "höjdpunkten" i att fylla år, då de får fara med farmor och handla kläder på stan i födelsedagspresent. Med all säkerhet så vet jag att alla mina barn gillar kläder och älskar att få nya, men som tre syskon som mina barn är så är jag helt övertygad om varför de gillar detta så mkt, det är för att de just den dagen är bara "jag" en känsla att vara extra speciell, få känslan att någon gör något för just "bara" mig.
Så jag tror att det är viktigt att inte glömma kontakten mellan människor och dess betydelse i denna matrielliska värld, man kan bli glad av en gåva men varmare innombords av en omtanke!
Det är detta jag vill förmedla till mina barn!

Hur som helst så närmar sig våran lilla Millas födelsedag, 6år redan fy vad tiden går.
Jag är övertygad om att hon kommer att få en fin dag trots att hon inte kommer att få en egen dator, telefon eller fyrhjuling.

Kanske, kanske kommer hon att ha tappat sin första tand! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0